Ad van Denderen
26.05.2010 — 30.05.2010Ad van Denderen
26.05.2010 — 30.05.2010
Kunstbeeld Roos van der Lint
Van Denderen gaat een langdurige relatie met zijn onderwerp aan. Hij verblijft maanden op één plek en integreert op deze manier met een andere beeldtaal. Hij heeft een interesse voor conflictgebieden, zones van letterlijke of figuurlijke spanning. In 1991 publiceerde hij het boek Welkom in Suid-Afrika, over Zuid-Afrika na de apartheid. Ook spendeerde Van Denderen jaren aan het fotograferen van ‘moderne nomaden’, ofwel vluchtelingen die proberen zich in Europa te vestigen. Het project resulteerde in de tentoonstelling, ‘Go No Go – The Frontiers of Europe’ (2003) in het FOAM in Amsterdam.
Op Art Amsterdam toont West werken uit de serie So Blue, So Blue – Edges of the Mediterranean, gemaakt tussen 2003 en 2008. De landen rond de Middellandse Zee worden door hem beschouwd als een gebied van eenheid, ondanks de bestaande contrasten in land en bevolking. In Libanon portretteerde hij jonge jongens, hun lijf en kleding met bloed besmeurd, die zich concentreren op het aansteken van een sigaret. In Gaza poseert een jongen ongemakkelijk voor een wandvullende foto van idyllische watervallen. In Egypte wist Van Denderden twee vrouwen in boerka in een rubberen opblaasbootje op de Middellandse Zee vast te leggen.
Bijzonder aan de beurspresentatie van West zijn Van Denderens oude werken. Deze niet eerder vertoonde foto’s selecteerde Van Denderen uit zijn persoonlijke archief. Het zijn losstaande beelden die dwars door zijn oeuvre heenlopen, en een sluitend overzicht van zijn carrière tot dusver verschaffen.
Ad van Denderen, Cairo-Capetown, 1984cm
Van fotojournalist naar beeldend kunstenaar; een beperkter platform, maar een nieuwe manier van beeld benaderen, bekijken en observeren. Waar de fotojournalistiek deel uitmaakt van de snelle wereld van de (nieuwe) media, staat in de beeldende kunst de intensere verbintenis van de fotograaf met zijn onderwerp centraal. De Nederlandse fotograaf Ad van Denderen (1943) waagde de stap. Als documentairefotograaf werkte hij onder meer voor Vrij Nederland, Stern en The Independent. Als beeldend kunstenaar heeft hij inmiddels grote prijzen op zijn palmares, zoals de Oeuvreprijs van het Fonds BKVB. Ook maakt zijn werk deel uit van verschillende kunstcollecties.Van Denderen gaat een langdurige relatie met zijn onderwerp aan. Hij verblijft maanden op één plek en integreert op deze manier met een andere beeldtaal. Hij heeft een interesse voor conflictgebieden, zones van letterlijke of figuurlijke spanning. In 1991 publiceerde hij het boek Welkom in Suid-Afrika, over Zuid-Afrika na de apartheid. Ook spendeerde Van Denderen jaren aan het fotograferen van ‘moderne nomaden’, ofwel vluchtelingen die proberen zich in Europa te vestigen. Het project resulteerde in de tentoonstelling, ‘Go No Go – The Frontiers of Europe’ (2003) in het FOAM in Amsterdam.
Op Art Amsterdam toont West werken uit de serie So Blue, So Blue – Edges of the Mediterranean, gemaakt tussen 2003 en 2008. De landen rond de Middellandse Zee worden door hem beschouwd als een gebied van eenheid, ondanks de bestaande contrasten in land en bevolking. In Libanon portretteerde hij jonge jongens, hun lijf en kleding met bloed besmeurd, die zich concentreren op het aansteken van een sigaret. In Gaza poseert een jongen ongemakkelijk voor een wandvullende foto van idyllische watervallen. In Egypte wist Van Denderden twee vrouwen in boerka in een rubberen opblaasbootje op de Middellandse Zee vast te leggen.
Bijzonder aan de beurspresentatie van West zijn Van Denderens oude werken. Deze niet eerder vertoonde foto’s selecteerde Van Denderen uit zijn persoonlijke archief. Het zijn losstaande beelden die dwars door zijn oeuvre heenlopen, en een sluitend overzicht van zijn carrière tot dusver verschaffen.