Museumnacht Symposium
(ism Museumnacht Den Haag)
Ulf Aminde, Edo Dijksterhuis, Marcel van Eeden, Felix Ensslin, Jean-Pierre Geelen, Jannet de Goede, Michael van Hoogenhuyze, Harmen de Hoop, Nina Polak
29.10.2016(ism Museumnacht Den Haag)
Ulf Aminde, Edo Dijksterhuis, Marcel van Eeden, Felix Ensslin, Jean-Pierre Geelen, Jannet de Goede, Michael van Hoogenhuyze, Harmen de Hoop, Nina Polak
Museumnacht Symposium
(ism Museumnacht Den Haag)
Ulf Aminde, Edo Dijksterhuis, Marcel van Eeden, Felix Ensslin, Jean-Pierre Geelen, Jannet de Goede, Michael van Hoogenhuyze, Harmen de Hoop, Nina Polak
29.10.2016(ism Museumnacht Den Haag)
Ulf Aminde, Edo Dijksterhuis, Marcel van Eeden, Felix Ensslin, Jean-Pierre Geelen, Jannet de Goede, Michael van Hoogenhuyze, Harmen de Hoop, Nina Polak
Museumnacht Symposium
Kunst & Werkelijkheid
Kunst & Werkelijkheid
Locatie
West in Huis Huguetan
Lange Voorhout 34
2514 EE Den Haag
Programma
11:00‑11:30 | Ontvangst + Introductie |
11:30‑11:45 | Lezing |
11:45‑13:00 | Paneldiscussie 1: ‘Relatie (beeld)taal, denken en de werkelijkheid’ |
13:00‑14:00 | Lunch (inclusief) |
14:15‑15:00 | Interview |
15:00‑15:15 | Gesproken column |
15:15‑15:45 | Koffiepauze |
15:45‑17:00 | Paneldiscussie 2: ‘De fantasie drukt vaak meer werkelijkheid uit dan de werkelijkheid zelf vermag.’ |
17:00‑18:00 | Afsluitende borrel |
Tickets (€ 12,50/15,00)
Wij mensen vertrouwen blind op ons beoordelingsvermogen. Weten wat echt en wat niet echt is. Echter, de realiteit wordt steeds verwarrender. Een foto wordt gemanipuleerd, een ooggetuigenverslag is nieuwe journalistiek en we zitten met z’n allen langer achter ons beeldscherm dan ‘in het echte leven’. Op het terrein van de kunst, wordt de realiteit regelmatig gebruikt als uitgangspunt voor werk. Een video van een beeldend kunstenaar is de verbeelding van een fantasie, maar kan tegelijkertijd een confronterende reportage zijn. Een roman is, volgens sommigen, altijd autobiografisch. Fictie vormt de manier waarop we naar dingen kijken. Fictie en werkelijkheid zijn met elkaar verweven en bestaan niet zonder elkaar.
Maar de vraag is hoe wij als maker en beschouwer onderscheid maken tussen kunst en realiteit. Waar begint de waarheid en het bedrog en wat is de relatie tussen taal, denken en de werkelijkheid?
Het Museumnacht Symposium verenigt kunstenaars, filosofen en critici om gedachten en ideeën met elkaar te bespreken. Binnen deze conferentie wordt in lezingen en paneldiscussies de (on)logica van dingen aan de orde gesteld. Daarbij worden vragen gesteld als: wat is echt, wat is onecht en wat is authenticiteit? En: wat is de invloed van (beeld)taal op onze werkelijkheid? En verandert de betekenis van de termen echt en onecht in onze (virtuele) wereld?
Extra: Essay door Jean-Pierre Geelen ter gelegenheid van de Museumnacht Symposium.
Deelnemers
Ulf Aminde (1969) is beeldend kunstenaar en zijn werk speelt zich altijd af op een grensgebied van videokunst, performance en theater. De expositie ‘The School of No Return’ bij West in Huis Huguetan toont samenwerkingsprojecten met gemarginaliseerde groepen uit de samenleving waarbij hij kritisch kijkt naar de rolverdeling tussen kunstenaar en onderwerp.
Edo Dijksterhuis (1971) denkt en schrijft over beeldende kunst, design, film en cultuur in het algemeen. In het verleden was hij chef kunst van Het Financiële Dagblad, directeur van kunstbeurs Art Amsterdam en redacteur van De Filmkrant. Momenteel schrijft hij voor onder andere Het Parool, Museumtijdschrift, ArtSlant en De Witte Raaf.
Marcel van Eeden (1965) werkt aan magnum opus van tekeningen gebaseerd op bronnen van voor zijn geboortejaar. Met behulp van (kunst)historisch materiaal, illustraties uit boeken, atlassen, films en archieven produceert hij steeds vaker series waardoor een element van fictie het werk binnenkomt. Zijn werk is te zien in grote collecties en musea wereldwijd.
Jean-Pierre Geelen (1964) is journalist en columnist. Hij werkte zeven jaar als dagelijks tv-criticus voor de Volkskrant. Sinds dit jaar schrijft hij in die krant de dagelijkse column ‘JP kijkt verder’, over media, cultuur, taal en opmerkelijke alledaagse verschijnselen.
Jannet de Goede (1969) is curator van bij Kröller-Müller Museum. Eerder was zij conservator bij de Kunsthal Rotterdam, Stadsgalerij Heerlen en conservator van de Caldic Collectie in Rotterdam. Ze heeft gewerkt met o.a. met Antony Gormley, Jean Paul Gaultier, Ron van der Ende en Kristof Kintera.
Michael van Hoogenhuyze (1946) was meer dan 25 jaar als docent kunsttheorie & kunstgeschiedenis en lector en hoofddocent van de Koninklijke Academie van Kunsten in Den Haag. Daarnaast onderzoekt en publiceert hij oa over kunst als een manier van denken.
Harmen de Hoop (1959) is beeldend kunstenaar en met zijn werk verandert de wijze waarop wij functie en betekenis toekennen aan de publieke ruimte. Hij wordt gezien als één van de voorlopers van ‘street art’. De documentatie van zijn werk wordt tentoongesteld in binnen- en buitenland.
Philip Peters (1948) is kunsthistoricus en criticus. Hij heeft internationaal gepubliceerd in kunsttijdschriften, boeken en catalogi. Recent verscheen een uitgave in de reeks essays van het Mondriaanfonds getiteld ‘Eidetische dromen. Enkele aantekeningen bij momenten van (on)zichtbaarheid'.
Nina Polak (1986) is schrijver van fictie en non-fictie. Ze studeerde Nederlands en Cultural Analysis in Amsterdam en in New York en ze schrijft graag over boeken, films en televisie. Ze is redacteur Cultuur bij het online journalistiek platform De Correspondent.
Ulf Aminde (1969) is beeldend kunstenaar en zijn werk speelt zich altijd af op een grensgebied van videokunst, performance en theater. De expositie ‘The School of No Return’ bij West in Huis Huguetan toont samenwerkingsprojecten met gemarginaliseerde groepen uit de samenleving waarbij hij kritisch kijkt naar de rolverdeling tussen kunstenaar en onderwerp.
Edo Dijksterhuis (1971) denkt en schrijft over beeldende kunst, design, film en cultuur in het algemeen. In het verleden was hij chef kunst van Het Financiële Dagblad, directeur van kunstbeurs Art Amsterdam en redacteur van De Filmkrant. Momenteel schrijft hij voor onder andere Het Parool, Museumtijdschrift, ArtSlant en De Witte Raaf.
Marcel van Eeden (1965) werkt aan magnum opus van tekeningen gebaseerd op bronnen van voor zijn geboortejaar. Met behulp van (kunst)historisch materiaal, illustraties uit boeken, atlassen, films en archieven produceert hij steeds vaker series waardoor een element van fictie het werk binnenkomt. Zijn werk is te zien in grote collecties en musea wereldwijd.
Jean-Pierre Geelen (1964) is journalist en columnist. Hij werkte zeven jaar als dagelijks tv-criticus voor de Volkskrant. Sinds dit jaar schrijft hij in die krant de dagelijkse column ‘JP kijkt verder’, over media, cultuur, taal en opmerkelijke alledaagse verschijnselen.
Jannet de Goede (1969) is curator van bij Kröller-Müller Museum. Eerder was zij conservator bij de Kunsthal Rotterdam, Stadsgalerij Heerlen en conservator van de Caldic Collectie in Rotterdam. Ze heeft gewerkt met o.a. met Antony Gormley, Jean Paul Gaultier, Ron van der Ende en Kristof Kintera.
Michael van Hoogenhuyze (1946) was meer dan 25 jaar als docent kunsttheorie & kunstgeschiedenis en lector en hoofddocent van de Koninklijke Academie van Kunsten in Den Haag. Daarnaast onderzoekt en publiceert hij oa over kunst als een manier van denken.
Harmen de Hoop (1959) is beeldend kunstenaar en met zijn werk verandert de wijze waarop wij functie en betekenis toekennen aan de publieke ruimte. Hij wordt gezien als één van de voorlopers van ‘street art’. De documentatie van zijn werk wordt tentoongesteld in binnen- en buitenland.
Philip Peters (1948) is kunsthistoricus en criticus. Hij heeft internationaal gepubliceerd in kunsttijdschriften, boeken en catalogi. Recent verscheen een uitgave in de reeks essays van het Mondriaanfonds getiteld ‘Eidetische dromen. Enkele aantekeningen bij momenten van (on)zichtbaarheid'.
Nina Polak (1986) is schrijver van fictie en non-fictie. Ze studeerde Nederlands en Cultural Analysis in Amsterdam en in New York en ze schrijft graag over boeken, films en televisie. Ze is redacteur Cultuur bij het online journalistiek platform De Correspondent.